What law on taxation applies for cross-border workers?

LuisF

Frisch registriert
Hi,

My name is Luis, and originally I am from Ecuador. In the last 7 years, I lived and worked in the Enschede. Recently I started to look for a job and I got an offer from GE Renewables. One of their engineering offices is in Salzbergen.
My wife is working part-time and we have a 2 and 5 years old son. This version would be easier for my 5 years old son as he already started to learn Dutch, as we speak only Spanish at home, so it would not have communication in Kindergarten. Also, my wife does not have to search for a new job, and we are not sure what opportunities she would have in such a small City. Hence, we are thinking of staying in Enschede and I can commute daily to Salzbergen.
I am trying to educate myself on the German income tax system and what law applies where. According to this webpage:

The laws where you work cover:

employment and income taxes
most social security rights

I will be taxed in Germany.
Based on this webpage, if I earn significantly higher, then we can choose a tax class combination of 3/5 only if my wife lives in Germany:
Class 3: Married, one spouse has a significantly higher income than the other spouse and lives in Germany.
1. Is this also applicable for cross-border workers?
2. Can we take advantage of this tax class combination only if both are cross-border workers, or do we need to live in Germany completely?
3. If we move close to Gronau or Bad Bendhaim, and my wife going to work in Enschede then can we use the 3/5 tax combination?
4. How easy to live only with English and B2 Dutch language along the German border?
5. Did anybody had been in my situation and can give me some advice or redirect me to the right institute which can help me?

Regards,
Luis

I used deeply to translate the above questions to german, hopefully, it is understandable.​


Hallo!

Mein Name ist Luis, und ich komme ursprünglich aus Ecuador. In den letzten 7 Jahren habe ich in Enschede gelebt und gearbeitet. Vor kurzem habe ich angefangen, nach einem Job zu suchen, und ich habe ein Angebot von GE Renewables bekommen. Eines ihrer Ingenieurbüros befindet sich in Salzbergen.
Meine Frau arbeitet in Teilzeit und wir haben einen 2 und 5 Jahre alten Sohn. Diese Version wäre für meinen 5 Jahre alten Sohn einfacher, da er bereits begonnen hat, Niederländisch zu lernen, da wir zu Hause nur Spanisch sprechen, so dass es keine Kommunikation im Kindergarten geben würde. Außerdem muss meine Frau nicht nach einem neuen Job suchen, und wir sind nicht sicher, welche Möglichkeiten sie in einer so kleinen Stadt haben würde. Daher überlegen wir, in Enschede zu bleiben, und ich kann täglich nach Salzbergen pendeln.
Ich versuche, mich über das deutsche Einkommensteuersystem zu informieren und darüber, welches Recht wo gilt. Laut dieser Webseite:

Die Gesetze, wo Sie arbeiten, umfassen:

Arbeits- und Einkommenssteuer
die meisten Sozialversicherungsrechte

werde ich in Deutschland besteuert.
Wenn ich deutlich mehr verdiene, können wir laut dieser Webseite die Steuerklassenkombination 3/5 nur dann wählen, wenn meine Frau in Deutschland lebt:

Klasse 3: Verheiratet, ein Ehepartner hat ein deutlich höheres Einkommen als der andere Ehepartner und lebt in Deutschland.

1. Gilt dies auch für Grenzgänger?
2. Können wir diese Steuerklassenkombination nur in Anspruch nehmen, wenn wir beide Grenzgänger sind, oder müssen wir komplett in Deutschland wohnen?
3. Wenn wir in die Nähe von Gronau oder Bad Bendhaim ziehen und meine Frau in Enschede arbeiten wird, können wir dann die Steuerklassenkombination 3/5 nutzen?
4. Wie einfach ist es, nur mit Englisch und B2 Niederländisch an der deutschen Grenze zu leben?
5. War jemand in meiner Situation und kann mir einen Rat geben oder mich an das richtige Institut verweisen, das mir helfen kann?


Grußworte,
Luis
 
That is really - äääh - a verry special problem...

The main subject in this forum is computer fraud and crime.
Soooo - do you fear some fraud if you ask your favorite Tax Adviser / Lawyer who is an expert in such questions?

But dont worry - if you are lucky - maybe - someone have the same problem and will help you out.

Wish you a nice evenig!
Franky
 
Zuletzt bearbeitet:



Art 14 and Art 22 2 (b)
 
Zurück
Oben