Service Provider (~Abrechnner): Ericsson IPX AB
Information Provider (~Inhaltsanbieter): Funmobile FZ-LLC
Service Name (~Dienstbezeichnung): Funmobile - Fun for life
Breaches upheld against
Ericsson IPX AB
PhonepayPlus received 155 complaints relating to the Funmobile ‘Fun for Life' (funmobileuk.com and uk.goringtonego.com) mobile content download subscription service operated by the information provider on shortcode 88838.
(PPP erhielt 155 Beschwerden bzgl. des Funmobile-Dienstes 'Fun for Life', einem von Funmobile unter der Kurzwahl 88838 betriebenen Download-Abo)
Complaints raised included difficulties with the operation of the STOP command, the receipt of unsolicited chargeable SMS text messages and misleading promotional material due to use of the header ‘complimentary ringtones' on the registration page which many complainants had believed meant there was a completely free ringtone available, when in fact they had been charged upon registering with the service.
(~Beschwerden wegen Schwierigkeiten bei der Nutzung des STOP-Befehls, des Empfangs kostenpflichtiger Nachrichten, wegen irreführender Werbung,...)
Complaints were also received stating that children had been particularly misled by the promotional material. A small number of complaints stated that downloads had not been delivered and/or that they could not get through to customer services despite several attempts.
(~besonders Kinder wurden irregeführt,..., auch Berichte über Schwierigkeiten beim Versuch, die Kundenhotline zu erreichen)[/I]
The following breaches of the PhonepayPlus Code of Practice 11th Edition (amended April 2008) were raised (Folgende Verstöße gegen den Verhaltenskodex wurden vorgeworfen):
* Paragraph 3.3.3 - Adequate Technical Quality (~angemessene technische Qualität)
* Paragraph 5.4.1a - Fairness (Misleading) (Fairness (Irreführung))
* Paragraph 5.12 - Inappropriate Promotion (Unlautere Bewerbung)
* Paragraph 7.12.5 - Subscription Reminders
The Tribunal upheld all breaches and considered the case to be serious (Die Kommission hielt alle Vorwürfe aufrecht und beurteilte den Fall als ernsthaft) taking into account the number of complainants and the inappropriate promotion on websites where a high proportion of viewers were children. It issued a formal reprimand, imposed a fine of £75,000, and ordered that claims for refunds are to be paid by the service/information provider for the full amount spent by users, except where there is good cause to believe that such claims are not valid.(~Eine Geldstrafe von 75000 Pfund wurde verhängt, Beschwerdeführer müssen vom Abrechner und vom Inhalteanbieter in voller Höhe entschädigt werden, außer wenn es guten Grund zu der Annahme gibt, dass die Ansprüche unberechtigt sind)
Quelle:
http://www.phonepayplus.org.uk/consumers/adjudications/recent_adjudications.asp
(via Phonepayplus Newsletter)
Tja, so wird das in Ländern gehandhabt, deren Regulierungsbehörden unter heftiger Kritik stehen, eher tatenlos zu sein. In den USA gab's ja auch eine Millionenstrafe. Nur in Deutschland, wo alle so tun, als wäre alles so streng reguliert - da schauen alle zu.
Verkehrte Welt.